NA GREEN POINTU ROSTOU BETONOVÉ STROMY

Green Point je nová kancelářská budova, která zhruba za rok vyroste v zavedené kancelářské lokalitě na Praze 5. V současné chvíli realizujeme atypické nosné trojsloupy v 1. nadzemním podlaží.

  • foto: webové stránky www.green-point.cz foto: webové stránky www.green-point.cz

Tyto 8 m vysoké trojsloupy se stanou klíčovou architektonickou dominantou celé budovy a architekti se při jejich návrhu nechali inspirovat stromy. Zhruba v polovině své výšky se kmeny jednotlivých stromů dělí na tři větve. Na ně ve 2. nadzemním podlaží navazují svislé sloupy, které prochází celou budovou až do 8. nadzemního podlaží.

Sloupů je celkem 13 a vzhledem k nepravidelnému tvaru budovy mají jednotlivé větve stromů rozdílné úhly natočení. Na jejich realizaci se použije 800 m2 atypického bednění vytvořeného speciálně pro tuto akci, 54 tun výztuže s pruty o průměru až 32 mm a vysokopevnostní beton. Green Point se bude ucházet o certifikaci BREEAM Excellent.

  • foto: webové stránky www.green-point.cz foto: webové stránky www.green-point.cz

 

PODPORUJEME ROZMACH AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU

Technologická společnost Valeo, která se zabývá dodávkami pro automobilový průmysl, rozšiřuje svou činnost v České republice. V Rakovníku pro ni vybudujeme novou výrobní halu o rozměrech 97 x 217 metrů.

Objekt bude sloužit pro lehkou průmyslovou výrobu spočívající ve zpracování plastů a kovů pro výrobu komponentů na ovládací panely a senzory do asistenčních systémů vozidel, autoklimatizací, přístrojových desek a dalších automobilových součástek. Po dostavbě bude mít nová továrna 11 000 m2 výrobních prostor a 2 300 m2 kancelářských prostor. Očekává se, že do provozu bude uvedena v prvním čtvrtletí roku 2019 a po dokončení bude na 25 výrobních linkách ročně vznikat mimo jiné více než 15 milionů ultrazvukových senzorů a 7 milionů kamer, což jsou klíčové komponenty pro autonomní řízení a autonomní parkování.

Již existující továrna Valeo v Rakovníku bude i nadále vyrábět klimatizační jednotky a přední masky s aktivní mřížkou chladiče, tzv. front-end moduly. Tyto systémy pomáhají snižovat spotřebu vozidel a tím i emise CO2.

Nově budovaná Hala VI se bude skládat z výrobní a administrativní části. Druhá jmenovaná bude sloužit jako stravovací prostor, šatny a hygienické zázemí pro výrobní personál.

 

ZACHRAŇUJEME LEGENDÁRNÍ STADION NA BAZALECH

Chátrající fotbalový stadion Bazaly, na kterém hrál do konce sezóny 2014/15 svá domácí utkání fotbalový klub FC Baník Ostrava, se dočká znovuzrození. Vznikne zde moderní tréninkový areál pro mládež.

  • foto: Projektstudio.cz foto: Projektstudio.cz

Oblíbený fotbalový klub FC Baník už se sem ale nevrátí. Definitivně zůstává na Městském stadionu ve Vítkovicích. Poslední rekonstrukce Bazalů proběhla roku 2003, kdy byly na stadion přidány nové sedačky, VIP sektor, kryté tribuny a tiskové centrum. Ani tato modernizace však nezajistila splnění požadavků FIFA a UEFA, proto se na něm nemohla hrát mezinárodní utkání. V současnosti je stadion v tak špatném stavu, že nesplňuje ani požadavky ČMFS pro pořádání prvoligových zápasů.

Budoucnost stadionu je jasná. Po demolici hlavní tribuny a dalších přípravných pracích zde postupně vznikne moderní tréninkový areál pro mládež z celého Moravskoslezského kraje. Nová tribuna bude disponovat zhruba 500 místy.

Kromě zcela nové budovy zde vyroste také tělocvična určená zejména pro futsalová utkání a venku se rozšíří plochy fotbalových hřišť, včetně jednoho hřiště s umělou trávou a osvětlením. Na hlavní fotbalové hřiště bude možné umístit buď tři příčná tréninková hřiště, anebo jedno standardní hřiště pro mistrovská utkání. Sportovci budou moci také využít krytou šedesátimetrovou běžeckou dráhu pod novým hledištěm.

Rekonstrukce bude trvat zhruba rok a čtvrt.

 

TŘÍDA SAMA O SOBĚ – NEJVĚTŠÍ A NEJSILNĚJŠÍ

Rentgenový paprsek, od kterého si vědci slibují revoluční objevy. Projekt, který nemá ve světě obdoby. Pro tento laser HOCHTIEF vybudoval pod Hamburkem tunelový systém v hloubce 36 m o celkové délce 3,4 kilometru.

Vše s milimetrovou přesností, protože supermoderní zařízení nemají ráda odchylky. Systém tvoří jedenáct tunelů. „Je to, jako když natáhnete ruku a roztáhnete prsty,“ popisuje téměř jeskynní reliéf projektu inženýr Gunnar Reimann, který za společnost HOCHTIEF pracoval například na výstavbě Gotthardského tunelu či Bosporského průplavu.

Plný potenciálu

XFEL- tato čtyři písmena představují pokrok. Největší a nejsilnější RTG laser na světě zahájil svoji činnost v Reimannově jeskynním světě v květnu 2018. Produkuje ultra krátké záblesky – 27 000 za vteřinu. Cílem je dát vědcům nové výzkumné možnosti a unikátní pohled do procesů. Rentgen zobrazí atomovou strukturu virů a buněk, což slibuje obrovské možnosti při výzkumu zákeřné rakoviny. XFEL najde využití ale i v astronomii a průmyslu.

Letos v září se do výzkumného střediska v Hamburku přestěhuje 350 vědců. Pak se ukáže, zda zatím nejdražší německá investice přesahující 1,2 milionu eur dostojí očekáváním.

Jedenáct najednou

Reimann plánování a hloubání nad technickými návaznostmi věnoval celý jeden rok. Navrhnul systém ocelových nosníků, na kterých se krok za krokem posouval více než sto metrů dlouhý a čtyři sta tun těžký razicí stroj. Tým společnosti HOCHTIEF svou práci dokončil za méně než třetinu času, který měl k dispozici, a ušetřil tak mnoho milionů eur.

„Tunely jsou přesné. Opravdu se povedly,“ říká Reimann. Kvalita práce celého týmu se projevila právě při uvedení do provozu. Odchylka byla jen pár milimetrů. Měřeno laserem, samozřejmě.

 

NEOBVYKLÝ POČIN NA NĚMECKÉ DÁLNICI A45

Je vůbec možné přesunout dálniční most, který je téměř 1 000 metrů dlouhý a váží jako tři Eiffelovy věže? Právě něco podobného se chystají naši němečtí kolegové provést na konci roku 2018.

Realizace se uskuteční v rámci projektu demolice Lennetalského mostu na dálnici A45 a výstavby dvou nových mostů. Aby se předešlo uzavření frekventované dálnice, mostovka jednoho ze dvou nových mostů bude postavena na dočasných pilířích a až později bude přesunuta na své konečné místo. Po této dočasné konstrukci bude zatím proudit veškerá doprava, a to do doby, než vedle vyroste jeden ze dvou plánovaných mostů.

Výstavba je rozdělena do tří etap:

Etapa 1: Před demolicí starého mostu dochází k vytvoření dočasného přemostění za účelem zachování provozu na dálnici.

Etapa 2: Starý Lennetalský most je stržen a nahrazen dvěma mosty. Jeden je postaven obvyklým způsobem a pro druhý jsou postaveny pouze pilíře.

Etapa 3: 1 000 metrů dlouhá mostovka dočasného přemostění je bočně posunuta na pilíře postavené v rámci druhé etapy.

Toto pomyslné vyvrcholení projektu je plánováno na konec roku 2018, kdy dojde k posunutí 30 000 tun oceli a betonu o 15 m pomocí hydraulicky ovládaných ocelových lan. Bude potřeba postupovat opatrně, aby se zabránilo praskání betonu. Podle plánu vše potrvá několik hodin. V Německu ještě nikdy nebyl přesunut most o této délce.

 

HOCHTIEF V ČÍSLECH

Naše společnost je strategickým partnerem Fakulty stavební ČVUT a také generálním partnerem soutěže Hala roku Akademik 2018. Letošním úkolem vysokoškoláků bylo navrhnout a zhotovit model jeřábu. Výsledné pořadí modelů bylo dáno poměrem mezi celkovou únosností modelu a jeho vlastní vahou.​

52 týmů se zúčastnilo soutěže

266,8 gramu vážil vítězný model jeřábu vyrobený z bukové dýhy

26,492 kg bylo zatížení, při kterém se model „zhroutil”