Finále mostu přes Labe u Fáblovky

Velký zavěšený most je prakticky hotov, chybí jen úplné drobnosti, kterých si většina lidí ani nevšimne. Vše tedy spěje ke slavnostnímu otevření, které proběhne v den, kdy večer slavíme Mikuláše, tedy 5.12.

Po dokončení mostu se zpravidla realizuje zatěžovací zkouška. Ta má zajímavou historii. Odedávna před zprovozněním mostu vznikaly pochybnosti, zda je stavba spolehlivá a zda unese co se požaduje. Teoretické znalosti byly dříve omezené (čímž rozhodně nechci shazovat úroveň tehdejších stavitelů, ba právě naopak), stavby vycházely z empirických znalostí, tedy ze zkušeností získávaných po řadu let. Měřicí technika nebyla k dispozici vůbec. Zatěžovací zkouška nezřídka proběhla tak, že se po mostě nechalo přehnat stádo skotu. Byla to vlastně i dynamická zatěžovací zkouška, no a jak potom most vypadal, si asi každý dovede živě představit, takže po řádném úklidu mohl být most zprovozněn.

A jak je to dnes. Řada laiků vůbec neví, proč se zatěžovací zkouška dělá. Rozhodně se tím nezjistí skutečná únosnost konstrukce. Zkouškou se ověří, zda předpoklady a výsledky statického případně dynamického výpočtu souhlasí s reálnou odezvou konstrukce na zatížení, tedy zejména zda průhyby odpovídají předpokladům.

Ve středu 12.11. se na zavěšeném mostě konala statická zatěžovací zkouška. Most byl zatížen vozidly ve 4 sestavách, dvě sestavy vytvářely symetrické zatížení, postupně v prvním a druhém poli. Další dvě sestavy zatěžovaly most nesymetricky kroucením. Celkem bylo k dispozici 12 zatěžovacích vozidel o celkové hmotnosti asi 400 tun. Největší zatížení při zkoušce vyvodilo asi 60% návrhového zatížení.

Měření deformací probíhalo geodeticky především s využitím totálních stanic. Na rozdíl od menších tuhých mostů, je u této konstrukce geodetické měření dostatečně přesné, protože hodnoty průhybů jsou absolutně velká čísla, kolem 100 mm. Relativně se však průhyb pohybuje méně než 1/1000 rozpětí, což není mnoho.

Výsledky zkoušky se pečlivě vyhodnotí, což zabere nějaký čas, ale již nyní můžeme předběžně konstatovat, že zkouška dopadla dobře, podle předpokladů.

A jak je to s dynamickou zkouškou? Zavěšený most by určitě bylo zajímavé testovat i na dynamické zatížení a ověřit jeho skutečné frekvence i odezvu na přejezd vozidel. Dynamickou zkoušku objednatel stavby nepožaduje a pokud někdy dojde k závěru, že by byla vhodná, může se zrealizovat následně.