HOCHTIEF

Ing. Libor Mařík vystoupil jako expert na geotechniku v ČT

V pondělním ranním vysílání České televize vystoupil ve Studiu 6 Ing. Libor Mařík z divize Dopravní stavby jako expert, který komentoval připravovaný exkluzivní projekt v Norsku.

Jedná se o vybudování jedinečného mořského tunelu, který umožní proplutí velkých nákladních i osobních lodí. Tunel propojuje fjordy Moldefjord v Eide a Vanylvsfjord v Kjøde, a to v oblasti poloostrova Stad, kde jsou velmi nepříznivé podmínky z hlediska mořských proudů a reliéfu dna moře. V kombinaci s nepříznivým počasím vznikají v této oblasti obrovské vlny, které přicházejí z mnoha směrů současně a jejich vliv na plavbu lodí je nevyzpytatelný. Vlnobití trvá i několik dní po utišení větru. Meteorologické stanice v této oblasti evidují více než 100 bouřkových dnů za rok. To vede k tomu, že některá plavidla raději čekají s obeplutím poloostrova na vhodnější podmínky, než by riskovala proplutí ve vlnách. Cílem výstavby tunelu je zkrácení cesty pro osobní i nákladní lodní dopravu a zvýšení její bezpečnosti. Při hledání lokality pro situování portálů tunelu bylo třeba najít místo s klidnou hladinou moře zajišťující bezpečný vjezd do tunelu, co nejkratší spojení mezi oběma břehy poloostrova (délku tunelu) a vhodné geologické podmínky pro ražení tunelu. Tunel bude mít šířku 36 m, výšku 49 m a délku 1 700 m. Šířka vodní cesty pro lodě je 26,5 m. Projekt se začne stavět v roce 2019 a hotový by měl být za čtyři roky. Náklady na výstavbu jsou vypočítány na cca 8 miliard Kč. Podle průzkumu využije tunel 81 % lodí, které v současné době plují kolem poloostrova Stad.

Celou reportáž si můžete prohlédnout zde, a to v čase od 50:14.