HOCHTIEF

Silniční tunel mezi Lochkovem a Radotínem je od včerejška proražený

14.12.2007

Admin

Tunel, který je součástí tzv. stavby 514, tedy části vnějšího silničního okruhu kolem Prahy v úseku mezi Slivencem a Lahovicemi, je od včerejšího odpoledne proražený.

Slavnostní prorážky tunelu se zúčastnil starosta Prahy 16 v Radotíně Karel Hanzlík, ředitel divize Dopravní stavby akciové společnosti HOCHTIEF CZ Petr Průša, předseda představenstva společnosti Strabag Jiří Svoboda a také patronka tunelu Marie, podle které dostal své jméno, Ing. Marie Nádvorníková z Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Kromě nich navštívila stavbu také řada dalších hostů, kteří si vyslechli proslovy řečníků. Po nich patronka tunelu poklepala kladívkem na portál tunelu - to bylo signálem k práci bagru, který odstranil poslední kusy zeminy a prorazil tunel. Vytvořeným otvorem pak vyšli z tunelu stavbaři akciové společnosti HOCHTIEF CZ, který stavbu realizuje, Ing. Vladimír Šimon a Ing. Ivan Cúth. Z rukou patronky tunelu převzali kytici a vyslechli si poděkování za dosavadní kvalitně odvedenou práci. Slavnostní akci zakončil ohňostroj, který byl díky umístění portálu vysoko ve stráni nad Radotínem viditelný z velké dálky.

Roura tunelu je proražena v celé délce horní části profilu, v tzv. kalotě. Tím byla dokončena první etapa výstavby uvedeného tubusu, která s sebou vždy přináší zvýšené riziko havárie ostění nebo úrazu z důvodu změny stability horninového prostředí, kterým tunel prochází. K žádným takovým problémům ale nedošlo. Patronka horníků, dělostřelců a pracovníků s trhavinami Sv. Barbora, jejíž soška je umístěna na protějším lochkovském portálu tunelu, držela ochrannou ruku nad dílem a prací tunelářů.

V únoru roku 2008 by měla být proražena také kalota v druhé tunelové troubě – v dvoupruhovém tunelu. Tím však ražby v celém tunelu nebudou hotovy. Tuneláře ještě čeká dokončit ražby spodních částí obou tunelových rour, tzv. jádra. K tomu dojde v průběhu května příštího roku.

Ražbou vytvořený podzemní prostor zaujme každého návštěvníka svými impozantními rozměry a objemem. Následné práce, kterými se do podzemí vkládají definitivní konstrukce železobetonového ostění tunelu a vozovky, již prostor budou zmenšovat.